...... here I am trying to blog about my trip and vacation. Though I have the habit of writing the dairy when I go on a vacation, I never converted them digitally. This is my first attempt to narrate my trip experience. So far my previous trip bring me to all states in peninsular , all districts in sabah , all divisions in sarawak , brunei , labuan , to the highest peak of south east asia , singapore , batam , bandung , jakarta , padang , pagar ruyong , bukit tinggi, kalimantan , chiangmai , ho chi ming , chiang rai , bangkok , meisan , golden triangle , hanoi , new york , washington , san francisco , san jose , los angeles , hollywood , arizona , grand canyon , las vegas, chicago and crossing canada , alaska , northpole , siberian , mongolian ,, delhi , jaipur , agra , taj mahal , yangon , , beijing , vientiane , nong khai , udon thani , jeddah , madinah and mecca .My whole trip experience will be covered in my several blogs ( I will write as n when I get time ) . I will also upload my photos and provide the link.....

Isnin, 6 Jun 2011

Beijing Day 1

Hari ini seawal jam 5 pagi telah bangun untuk mengejar flight jam 8:30am . Sebelum itu saya telah awal-awal lagi meng"chek-in" melalui web . Perlu diingat AirAsiaX memerlukan check in awal iaitu 3 jam jika ingin cchek in di kaunter LCCT . jadi pastikan anda jangan lewat 3 jam . Tapi sebaik-baiknya anda check in melalui web kerna anda boleh berada disana sekurang2nya hanya 1 jam awal . kalau anda memelrlukan cdrop bag saya sarankan anda datang 2 jam awal kerana ramai juga beratur untuk drop bag . Jika anda perlu drop bag anda terus ke kaunter S25-S26-S27 . Tapi jika tiada drop bag anda terus ke kaunter semakan dokumen . Jika belum check ini perlulah anda kekaunter biasa beratur panjang-panjang ye .

Berbalik kepada selepas bangun tadi mandi dan terus masukkan bag dlam kereta  danjam 5:20am bergerak kelaur dari rumah menuju ke Putrajaya Sentral untuk mengejar train ERL pukul 5:50am . samapai kat PS lebih kurnag jam 5:35 . Terus parking kereta dan menuju ke kaunter tiket menuju ke LCCT iaitu RM5.50 seorang termasuk tiket bas dari Salak tinggi . Tepat jam 5:50am ERL samapai dan saya naik terus menuju ke Salak Tinggi . dari Salak Tinggi bas Plus Liner telah siap menunggu untuk membaawa kami ke LCCT pula . Jam 6:25am sampai di LCCT dan terus menuju ke surau untuk solat subuh . Selepas itu saya terus menuju kaunter drop bag ,alamak ada pulak rombongan nak Beijing ... terpakasalah dengan sabar beratur . selepas drop bag dalam pukul 6:50am terus pergi breakfas . sebelum tu sembpat pergi kedai cari traveller adator .harga kat situ dalam rm18.

Selepas makan dalam 7:15am terus masuk untuk proses imigresen , pemeriksaaan keselamatan dlll macam2 lagi . dalam 7:30am dlam ada kat dalam area menuggu . Kat dlam ada kedai Pusrawi belum buka . cadang nak beli roti tapi belum buka lagi . tapi tak lama dalam 7:45 pusrawi tu buka terus saya serbu dan beli roti banyak2 . jam 7:50m saya masuk dalam boarding room . . Tepat jam 8:15 semua penumbang dibenarkan masuk kedalam pesawat .

esawat ini adalah Airbus A330-300 dan saya telah menempah pre-meal benilai rm10 termasuk air mineral . saya juga telah menempah seat tepi tingkap bernilai rm35 . dan saya juga telah menempah oversize baggage bernilai rm45 (15kg) untuk pergi dan RM60(20kg) untuk balik .

Masuk dalam fligh saya lihat ramai sungguh orang malaysia melayu yajg nak melancung ke Beijing ini . huh ada satu rombingan semarai hampir 40 orang dari setiawan .dan ada group2 lain lagi yang tak sempat nak tanya dari mana .

Tepat jam 2:20ptg waktu beijing flight mendarat di Tianjin . selepas melalui proses imegresen dan mengambil bag kami saya terus menuju ke tilet untuk ambil wudhuk kemudian mencari-cari tempat yang sesuai untuk solat . saya jumpa satu tempat yang gak sunyi dibawah escalator di tempat amabil bag itu dan terus buka kompas dan mencari arah kibl;at kemudian terus solat dhozor dan jamak dengan asar . selepas selasai terus keluar melalui kastam dan Mr Zhou telah siap menunggu dengan nama kami perpanmpang . Yesss ini menunjukakn arrangment saya dengan travel agent di Beijing berjaya . Mr Zhou terus menunjukkan kami toiket .... kami cakap dah guna toilet dah ... maka dia[un memnggil van yang akan mengambil kami menuju ke Being , Tepat jam 3 ptg kami bergerak ke Beijing .

Sampai Beijing lebih kurang pukul 5:10ptg dan Mr Zhou terus membawa kami menuju ke Mestaoran Pameer (mat'am islami) . hidangan yang disediakan terlalu banyak tapi sedap ... ada kari ayam , telur dadar dan sayur campur daging .... terlalu banyak. hifdagan ini untuk 4-5 orang sepatutnya tapi kami kena habiskan utnuk 2 org je ... makanan yang tak habis kami suruh Mr Zhou tapau unutk bawa balik kerumahnya . Slepas makan kami dibawa ke Hotel  Beming Famous Hotel dalam 15 minit dari restoran tadi . selepas selasai check ini kami yang keletihanterus baring ditilam . hotelnya agak kecil tapoi semua kemudahan adalah lengkap . siap ada internet percuma lagi dalam bilik .. hanya perlu sambunkan lan cable .. maaf tiada wifi .