...... here I am trying to blog about my trip and vacation. Though I have the habit of writing the dairy when I go on a vacation, I never converted them digitally. This is my first attempt to narrate my trip experience. So far my previous trip bring me to all states in peninsular , all districts in sabah , all divisions in sarawak , brunei , labuan , to the highest peak of south east asia , singapore , batam , bandung , jakarta , padang , pagar ruyong , bukit tinggi, kalimantan , chiangmai , ho chi ming , chiang rai , bangkok , meisan , golden triangle , hanoi , new york , washington , san francisco , san jose , los angeles , hollywood , arizona , grand canyon , las vegas, chicago and crossing canada , alaska , northpole , siberian , mongolian ,, delhi , jaipur , agra , taj mahal , yangon , , beijing , vientiane , nong khai , udon thani , jeddah , madinah and mecca .My whole trip experience will be covered in my several blogs ( I will write as n when I get time ) . I will also upload my photos and provide the link.....

Sabtu, 20 Februari 2010

Trip to Vietnam Day 2

Vietnam Day 2

Hari ini selepas solat subuh yg agak terlewat tapi masih dalam waktu . Subuh disini dalam pukul 5:05am dan habis dalam 6:15am . Dalam jam 6:30 sudah ada kedai yang buka disini . Pagi pagi lagi saya sudah turun ke bawa untuk mencari Sim Card Vietnam . Saya pergi ke kedai 24 jam 2Go yg terletak dihadapan Saigon Pink 2 hotel . Disini ada jula simcard Mobifone harganya ialah VND100k dalam ada credit sebanyak VND160k .

Setelah itu saya berjalan2 pula ke pasar basar Ben Thanh . Di pasr ini ada bermacam jenis ikan dijual .banyak ikan2 yang dijual adalah ikan sungai , ikan toman/haruan besar 2 dijual disini banyak dan masih hidup . Sesiapa yang suka ikan tilan pun banyak dijual disini . Ikan tilan ini sepeti ular betony tetapi pendek . He he he dia orang basuh ikan ini dengan air sabun … k tahula apa sebabnya .

Setelah melihat sekitar Ben Thank saya balik kehotel untuk bersiap pergi brekafast dan menuggu ketibaan Bas Delta Adventure untuk pickup kami sepeti dijajnjikan pada pkul 8:30 pagi . Pagi ini saya breakfast di VN Halal . Breakfast Frenst toash (VND35k)dan Clack Coffe . Anda mesti cuba Clack Coffe memang kaw gila …. Harga VND25k .jam 8:20 selesai breakfast … ops lupa plak sedang breakfast tadi dating 3 org melayu dari Singapore nak brekafast kat sini . Lupa plak nak tanya nama … dia dah sampai hari khamis kat sini . Dah hari semalam dia pergi embaying jumaat dia tinggal dihotel sebelah Saigon Pink 2 . Dia kata nak pegi Mekong Delta naik teksi je dan tak ambil pakej mana2 .

Lepas berborak sekejab dengan melayu Singapore tu kami terus balik ke hotel untuk tunggu bas pick up kami . Tunngu punya tunggu punya tunggu jam 9:05am baru tour guide sampai jemput kami di lobi hotel . Rupanya bas tak boleh masuk kat depan hotel dan bus tunggu kami di depan kuil hindu disebelah kanan hotel Boss itu . Kami naik bas dan pun jalan dan singgah dua tempat lagi hotel lain untuk ambil peserta pakej . Kami sampai di Chu Ci lebih kurang jam 11 pagi .

Di Chu Ci kami kena belI tiket masuk VND75k . Setlah masuk kami diberi penerangan tentang sejarah perang Vietnam dan sejarah Chu Ci . Setlah itu kami dibawa melawat tempat penting di=Chu Ci speti prinking luba entry masuk throwing dan melhat kesan lubing kena bom . Kawasan Chu Ci ini adalah tanah liat . Kami dibawa melawat jenis2 Jernigan samar dan measuring throwing sepanjang 120m . Tour guide kami adalah Mr Vinh , katnya dia adalah bekas kapten tentera amerika masa amerika mendudduki Vietnam selalatan dulu , dia kata John Kerry yg bertanding Presiden amrerika itu adalah kawan dia . Dia pernah dispensary bila pihak komunis Vietnam utara Berjaya menawan Vietnam selatan .

Setelah itu kami pun bertolak balik dalam pukul 1 ptg dari chuci . Dipertengah jalan bas membelok kesatu lorong yang entah kemana yang pasti bukan arah lke Saigon . Setlah hampir 10 minit bas berhenti di kawasan kraf tangan . Seorang pesserta pakej tidak puas hati dan bertanya kepada pemandu pelancong kenapa bawa kesitu . Dan kemudian setelah ditnaya kepada smeua peserta semua setuju tidak mahu singgah dan balik tersu ke Saigon . Aku tahulah triick si guide ini nak medicinal duit kami la tu kalau suinggah tempat2 macam ni . Lagi satu dia pasti dapat komisen kalau kami belI barang kat situ ….. Ha ha ha n trick dia tak Berjaya …

Setelah samapai di Sagon berhapiran dengan pasar Ben Thanh kami diturunkan maka kami ambil teksi terus ke Kedai Sulayman untuk makan kami ambil Vinasun dan dicharge dalam VND30k sebenarnya meter hanya VND26k je tapi biasalah bagi 30 balki tak akin dikembalikan …. So dengan teksi ni bagi ngam duit memang dia tak akin pulang bagi he he he …. Ingat tak sampai 10 minit dari psar Ben Thank kedai sulayman ini . Bila samapai kami Nampak ada masjid disini Masjid warna hijau .puas kami cari kedai sulayman rupenya kedai ini tersorok di lorong dibelakang . Kalau masjid tu kedai sulayman ini dilorong selbelah kriri masjid . Setelah diperhatikan betel sebenarnya kedai ini boleh dilihat dari jalan besar . Ketika kami sampai kedai ini ditutup . Tapi ada seorang makcik dengan anak dia jual kuih bakar kat tepi kedai sulayman itu . Kami tanya dia kedai bukak tak . Dia kata kedai dah ditutup lama dah ….. Ohhhh …. Memandangkan kami dah lapar maka kami tibai je laa apa yg makcik tu juaL ….mula 2 segan juga nak makan sebab makcik tu jual kat tepi jalan je . Tetapi disembarking dah lapar dan memanmg makcik tu org islam champa maka seorang demi seorang kahirnya mengaku kalah dan makan makanan makcik tu …. Hapi betel amkcik tu sebab makanan dia banyak laku . Lepas tu makciktu bagi tahu pukul 4 ptg ada satu kedai makan bukak di belakang kedai sulayman itu .. Siap dia hantar kami kat kedai tu . Dekat je belakang kedai suyaman je … setlah menijau ninjau kedai tu skeptical . Kedai kecik je dan diruskan oleh seorang makcik champa muslim . Sedenag basembang antara faham dan tak faham dengan makcik tu tetiba je ada seorang mamat naik motor tegur dan bagi kad kedai makan salmagundi …. Celaka betel fasih sungguh mamat ini cakap melayu …. Dia suruh pegi makan kat kedai shams din tu …..sebelum tu dia kata dia ada jual kain ytelekong …. Dia bawak kami kat rumah untuk lihat2 kain telekong dan baju melayu . Mamat ni rupa pengeksport telekong dan baju kurung kemalaysia . Sepupu dia ada tinggal kat sungai buluh . Oooo kampung kubu gajahlah tu agaknya …… setlah membeli telekong dan tudung pukul 3:45pm mamat ni hantar kami kedaia dan Manahan teksi untuk kami ke kedai samsudin ….. Sampai jam 4:00 pm . Dari sini ke samsudin VND30 lagi …. Di kedai samsudin kami makan macam2 harga lebih murah dari VN Halal ….. Kami solat jamak zohor dan asar di sini . Diatas restoran ini ada masjid/surau . Kadang2 ada embaying jumaat disini .

Kat sini boleh tempah makanan dan dia boleh hantar ke hotel dengan kos hanta ran VND20k sahaja . Memandangkan kami akin ke delta Mekong besok maka kami tempah terus nasi kat sini supaya dihantar ke hotel sebelum pukul 7 pagi .

Vnd60k dari shams din ke Ben Thanh .kami sampai jam 5:50pm terus kami masuk dalam pasar Ben Thanh meninjau- seketika pasar ini …pasar sudah hampir tutup … pasar mula tutup jam 6pm tapi sehingga 6:30pm masih ada yang berniga sambil2 menutup kedai . Kami singgah di kedai 553 menijau kain ela … tokey kedai ni fasih bertul cakap mealyu …. Vietnam silk rm30/4mtr , Vietnam cotton rm30/4mtr , engl;ish cotton rm35/mtrs chiffon silk rm50/3.5mtr +2.5mtr 60 inci . Kain jersey plain usd2/mtrs. Boleh bayar dalam RM. Setlah itu balik hotel rehat sekejab .

Kami ke hardrock café pukul 9 malam dan Saigon center jam 10:30malam.