...... here I am trying to blog about my trip and vacation. Though I have the habit of writing the dairy when I go on a vacation, I never converted them digitally. This is my first attempt to narrate my trip experience. So far my previous trip bring me to all states in peninsular , all districts in sabah , all divisions in sarawak , brunei , labuan , to the highest peak of south east asia , singapore , batam , bandung , jakarta , padang , pagar ruyong , bukit tinggi, kalimantan , chiangmai , ho chi ming , chiang rai , bangkok , meisan , golden triangle , hanoi , new york , washington , san francisco , san jose , los angeles , hollywood , arizona , grand canyon , las vegas, chicago and crossing canada , alaska , northpole , siberian , mongolian ,, delhi , jaipur , agra , taj mahal , yangon , , beijing , vientiane , nong khai , udon thani , jeddah , madinah and mecca .My whole trip experience will be covered in my several blogs ( I will write as n when I get time ) . I will also upload my photos and provide the link.....

Isnin, 22 Februari 2010

Trip To Vietnam - Day 4

SALAM .

hari ini dmulakan dengan agak lewat . selepas solat subuh kami semua tidur semula .... semalam tidur agak lewat dan letih tour ke mekong delta dan ditambah pula dengan tidak ada aktiviti khusus hari ini maka semua bangun agak lewat hari ini . jam 8 pagi baru semua bersiap sedia untuk sarapan dan pelan aktiviti hari . dalam schedule kami asal pagi ini kami akan melawat war museum , reunification palace , main post office dan dome .sementara petang akan shopping
hari ini aktiviti menghabiskan bekalan yg tidak habis lagi . maka sarapan hari ini ialah maggie mee sahaja . sementara Dass dan Zamree bersarapan di VN Halal . Mengikut perancangan saya , nizam , zamreee dan dass selepas habis sarapan akan bertemu di jalan Ly Tho Ho untuk sama pergi melawat museum dan lll .. tapi on the ke sana saya dan nizam singgah sekejab di Pasar BenThanh konon untuk window shoping dulu tapi terus melekat kat dalam pasar ini beberapa jam .... memborong chiffon silk 2 pasang , vietnam silk 4 pasang dan kain jersey hampir 60 meter . wow .... dikedai chiffon silk pemilik kedai ini boleh dengan amat fasih berbahasa melayu nama dia Tina .... dia tak pernah ke KL tapi mungkin belajar cakap melayu dari org malasia kat sini . banyak kain chiffon , english cotton , vietnam cotton dan vietnam silk boleh dibeli dengan Tina ini .harga dia amat competitive berbanding tempat lain tapi saya rasa pilihan warna dia gak kurang masa saya sampai mungkin sebab kedai dia ni jadi tumpuan org malaysia maka cepat stok baru habis dijual . lepas tu Tina pekenalkan saya ke[ada kedai jual printted lycra/jersey di nombor 417 , tina nombor 530 . memang berat betul kain jersey tu terpaksalah tokey kedai tu tolong hantarkan kain tu balik ke hotel . lepas tu saya dan nizam keluar lagi untuk hopping baju kurung pulak kali ini baju kurung kami shopping di kedai Minh Anh . kedai ini memang specialits jual baju kurung , baju melayu dan telekong serta tudung. kedaia ini tak jauh dari ben thanh market .... kalau anda di ben thanh market anda keluar pintu 11 kemudian belok kiri dan lepas tu belok kanan dan jalan sampai hujung kedai dia disebelah kiiri jalan . kat kedai ini saya shoppping 6 helai baju kurung , 1 jubah dan 2 telekong . menutrut Minh Ann stok yg dia ada ni semua design baru untuk hari raya . lepas tu dia bagi tahu mulai hari ini dia telah buka kedai baru dekat sahaja dengan Minh Ann .... bermula bulan depan kedai asal dia ini akan tutup dan semua akan beroperasi di kedai baru .... mahal juga sewa kedai kat sini hampir 5000usd sebulan . saya telah dibawa oleh tokey minh ann ni menguunjungi kedai baru dia dan kamilah org pertama yg masuk kedai baru dia sebab hari ini adalah hari pertama kedai baru dia dibuka . pas tu kami balik hotel . pas balik ke hotel baru perasan yang kain yang saya beli kat kedai Tina tu hanya 3.5 meter sepasang sedangkan saiz kebiasaan org malaysia buat baju ialah 4 meter jadi saya pun tengah hari tu bersama nizam pergi balik kat kedai tina untuk tukar kain .... tambah laah sikit duit sebab extra meter .. nasib baik tina baik hati dan senang hari potong baru untuk kami
selepas itu kami balik kehotel hantar barang . lepas solat dan makan maggie lagi kami dalam pukul 3:30pm saya dan nizam melawat reunification palace ... dari hotel tempat ini tak jauh bebrapa blok kat belakang hotel je tetapi memandangkan kaki yg keletihan kami ambil teksi je kesini . sampai dalam pukul 3:50pm .,.. rupenya kat sini kena bayar dan tutup pkul 4 pm .... kami ambil gambar kat luar je laaa ..... lepas tu kami ke gereja lama ambil gambar dan kemudian ke post office ambil gambar dan post poskad . lepas tu dalam pukul 4:50 kami menapak lagi mehulu kehili mencari war museum ... tempat ini tuutup kul 5 jadi kami tak masuklah dalam la cuma kat luar musemn je ambil gambar2 . lepas tu kami minum air kelapa dan pergi mencari parkson hajat nya nak makan nasi kat D'anjung tapi kehulu kehilir mencarinya tak jumpa jumpa akhirnya kami ambil keputusan untuk balik ke hotel . on the way balik di hotel kami singgah pulak di Sport Center . ia terletak  lorong belakang palace je .... kalau barang ori mahal , barang seperti yonex tiruan memang murah ... tak beli apa dan terus balik ke hotel tapi on the way tu saya cuba cari kedai Hoang Anh tapi sepanjang jalan tu saya tak jumpa plak kedai itu ....disebabkan keletihan amat sangat saya pulang ke hotel melalui Ben thank ... alamak singgah lagi beli pembuat kopi vietnam vnd10k satu dan beli sebuk kopi VND60k /100gram dan terus pulang ke hotel ....lagi sekali saya singgah dipasar malam dan beli seluar docker VND150k dan terus potong dan dikenakan cas potong VND20k .... kedai potong n bukak malam dia terletak di hujung sana pasar ben thanh dibelkang kedai2 . malam saya keluar lagi ke pasar malam untuk beli bag pakaian dan saya belaja USD20 untuk beg samomnite.

Balik hotel terus saya packing barang .... masukkan semua kain lycra yg saya beli dalam bag samsonite tu campur plak dengan baju kurung semua sklai beratnya 31 kilo ..... malam tu juga saya bukak internet masuk website airasia dan tambah berat luggage dari 15 kilo ke 30 kilo .... tambah lagi rm30 . lepas saya tambah luggage online member2 yg lain dah mula gubra sebab bag semua lebih muatan ..... so depa pun semua log in airasia dan tamabah berat luggage ke super size  he eh ehe he .... konon nak free .... mana boleh free kalau dah shoping gila2 tu ....